Information om köpvillkoren - Homezan


Avtal om köp

Avtal om köp av varor från Homezan ingås när du väljer att slutföra din beställning i kassan. Genom att slutföra din beställning godkänner du information på hemsidan samt köpvillkor. Alla beställningar sker via hemsidan.

Information om din beställning

En orderbekräftelse genereras automatiskt av vår databas utan manuell översyn. Om en avvikelse i din beställning skulle uppstå så hör vi genast av oss till dig med information om detta. Det kan till exempel handla om kortare eller längre leveranstid för beställningsvaror eller andra händelser utanför vår kontroll.

Försäljning till minderåriga

Homezan.se ingår endast avtal med myndig person (18 år och över), alternativt omyndig person med målsmans tillstånd och godkännande.

Priser

De priser vi har på vår handelsplats är våra dagsaktuella priser inklusive 25% moms. Momsen är inkluderat i totalkostnaden som du ser i kassan. Prisjusteringar på produkterna i Homezans webbutik kan även ske när som helst utan föravisering. Vi reserverar oss för prisfel i vår webbutik, vid uppenbart felaktigt prissatta varor så förbehåller vi oss rätten att annullera ordern.

En administrationsavgift på 200 kr tas ut vid avbeställning innan leverans enligt leveransinformation i bekräftelsebrevet eller ej genomfört avtal om köp (se ovan).

Presentkort & Rabattkoder

Om du har en presentkortskod eller en rabattkod så anger du detta i kassan. Presentkortskoden anges exakt som du har fått den, med versaler om du har bokstäver i den. Rabattkoder kan i vissa fall ej kombineras med varandra eller aktuella kampanjer.

Totalkostnad

Totalkostnad, vilket inkluderar fraktkostnad och eventuella andra avgifter samt moms är det totala priset som du ser i kassan. Erbjudanden och rabattkoder/presentkort är tydligt specificerade i kassan.

Lagerstatus

På produktsidan kan du se lagerstatus för produkter som finns i ett begränsat antal. Homezan.se kan inte lämna någon garanti vad gäller leveranstid av varor som inte finns i lager vid köptillfället. Vi reserverar oss för eventuella slutförsäljningar och återkommer till dig så snart vi mottagit information angående detta från leverantören.

Leveransalternativ

Vi erbjuder olika leveransmöjligheter och fraktkostnaden för dessa baseras på var i landet du bor samt vilken tjänst du väljer:

1. Hämta i vår lagerbutik

Om du bor i närheten eller har vägarna förbi kan du hämta din vara i vår lagerbutik på Almviksvägen 41 i Vintrie, Malmö, och slipper då betala frakt. Din beställning kan hämtas efter 1-3 dagar (men senast inom 20 dagar) efter överenskommelse via mail. En administrationsavgift på 200 kr tas ut för ej uthämtad order.

2. Leverans till utlämningsställe

Leveranser till ombud/utlämningsställe sker via DHL eller Schenker, fraktkostnaden beräknas på vikt (max 20 kg), storlek av förpackningen och ditt postnummer. Fraktkostnaden till ombud beräknas i kassan.

Dina varor levereras i första hand till det utlämningsstället som är närmast, baserat på ditt postnummer. I andra hand så kommer din beställning att skickas till det utlämningsstället som är näst närmast. Om paketet inte kan levereras direkt till ditt ombud, så kommer det att levereras till närmsta terminal och en avisering om detta går ut till dig.

3. Hemleverans

Vid beställning av skrymmande produkter skickas din leverans som hemleverans, fraktkostnaden för detta baseras då på var i landet du bor samt storleken/vikten på din order. Fraktkostnaden för hemleverans beräknas i kassan. För dig som har en adress med postnummer som börjar på 45-47, 52-54, 65-98 eller ej fastland kan vi tyvärr inte erbjuda hemleverans till samma pris, då vi själva utför våra hemleveranser med utgångspunkt i Malmö. Hemleverans till dessa postnummer och ej fastland utförs istället av DHL eller Schenker med fraktpriser enligt gällande prislista. Vi reserverar oss rätten att annullera ordern om din valda fraktalternativ inte följer ovan instruktioner.

Alla försändelser skickas fullt försäkrade. När din beställning lämnat vårt lager så övergår leveransansvaret till fraktbolaget och homezan.se kan ej lämna någon leveransgaranti.

Förtydligande. Hemleverans sker till tomtgräns eller port. Information om detta finns i kassan vid beställning under fraktalternativ som du aktivt väljer och godkänner genom att slutföra ordern (se även avtal om köp ovan). Skulle du behöva hjälp med uppbärning kan vi erbjuda det vid leverans till en kostnad på mellan 500 och 2000 kr beroende på storlek och antal produkter samt hur svårtillgänglig platsen för uppbärning är.

Leveranstid

Nedan tider gäller FRÅN när varan finns i lager: Har du valt att betala med förskottsfaktura gäller nedan leveranstider FRÅN att vi mottagit din betalning.

Våra leveranstider till utlämningsställe är 2-10 arbetsdagar. Beställningar som är lagda på helger skickas tidigast på måndag.
Hemleveranser tar mellan 1-3 veckor beroende på var i landet du bor, då vi kör ut leveranserna själva. Av miljöskäl packas tansportbilarna så fulla som möjligt innan avgång för att slipa halvtomma körningar och minimera avtryck i naturen.

Delleverans

Om din beställning innehåller både varor som finns i lager samt varor som ej finns i lager vid köptillfället så kommer din beställning att levereras hel efter att alla varor kommit in i lager.

Beställningar utlandet

Om du vill skicka din beställning till ett annat land än Sverige eller Danmark tillkommer en extra fraktkostnad. Kontakta oss på [email protected] för närmare information om vad som gäller just i ditt fall.

Ångerrätt & returer

Du har alltid rätt att packa upp varorna och kontrollera funktion och utseende på produkten. Om du inte skulle vara nöjd med ditt köp så kan du självklart ångra och returnera dina produkter till oss inom 14 dagar efter att du mottagit dem. Dock måste produkten vara i oförändrat skick och till exempel inte vara monterad om produkten du beställt levereras omonterad.

Ta direkt kontakt med vår kundtjänst på [email protected] för att få hjälp med din retur. Ange ditt ordernummer, då vi behöver detta för att hjälpa dig med returen. Vi skickar sedan en returfraktsedel till dig om du beställt till utlämningsställe, för hemleveranser kontaktar vi dig med information om när vi kan hämta upp din retur (vanligtvis inom 1-3 veckor).

Du som kund står för tur- & returfrakten. Kostnaden för frakten dras av på beloppet som du får återbetalt när vi har mottagit returen till vårt lager. Kostnaden för returfrakten för hemlevererade varor baseras på var produkterna ska hämtas samt storlek och antal produkter och kan variera mellan 500 - 5000 kr.

1. Packning och tidsfrist

Returer sker på samma sätt som det valda fraktalternativet vid beställning.

Vid returer via ombud bör produkterna packas ordentligt i en oskadad originalförpackning samt originalemballage. Notera att originalförpackningen ej bör användas som ytterkartong i och med att produkten kan skadas och du riskerar ett värdeminskningsavdrag. Returen ska vara registrerad hos ombud senast inom 14 dagar från att du mottagit returfraktsedeln.

Vid returer av hemleveranser är det bra om du kan packa in produkten men det är inget krav. Vi kontaktar dig med information om datum och tid för upphämtning. Skulle tiden inte passa dig återkommer vi med en ny. Vi kan erbjuda upp till tre upphämtningstillfällen därefter blir ditt ärende nedlagt.

Vid returer i lagerbutiken ska returen vara oss tillhanda inom 14 dagar från att du meddelat oss att du vill returnera din order (detta ska göras på mail).

2. Återbetalning

Återbetalning registreras så snart vi mottagit och kontrollerat din retur och sker med samma betalsätt som ursprungligen använts. Har du betalat med Swish återbetalas summan direkt, återbetalningar via Klarna tar mellan 5-7 bankdagar och Nets betalningar finns på ditt konto inom 30 dagar. Har du valt att betala med förskottsfaktura återbetalas beloppet till ditt bankkonto inom 30 dagar.

Vi reserverar oss för att returhanteringen kan i enstaka fall ta upp till 30 dagar.

3. Eget ansvar

Om du returnerar en vara utan Homezans egen returfraktsedel eller överrenskommelse står du själv för fraktkostnaden och har i detta fall även transportansvar. Returer skall skickas till vår adress som du finner längst ner här i Köpvillkoren. Transportansvar innebär att du ansvarar för att din försändelse kommer fram hel till oss. Packa därför gärna varorna extra noggrant så att de inte skadas under transporten och använd gärna ett alternativ där du kan spåra försändelsen, till exempel paket eller rekommenderat brev. Vid retur av paket från utlandet är det viktigt att du märker paketet med RETUR för att undvika extra kostnader.

4. Kundanpassade beställningar

Vid köp av en produkt som har tillverkats speciellt för dig enligt dina specifika önskemål gäller inte ångerrätten. Exempel på detta är om du köper ett matrumsbord i en specifik storlek som tillverkas just för dig. Vid beställning av en specialtillverkad vara kommer vi att kontakta dig för godkännande innan ordern levereras.

5. Reservation

Vi förbehåller oss rätten att vid eventuell retur av en vara att göra ett värdeminskningsavdrag om varans skick har förändrats i sådan utsträckning att den inte längre går att sälja till en annan kund utan att göra ett avdrag på försäljningspriset.


Reklamation

Du har rätt att reklamera en vara som det är ett ursprungligt fel på, till exempel fabrikationsfel, inom skälig tid. För att reklamera en vara skicka ett mail till [email protected] där du beskriver anledningen till reklamationen och bifogar bilder. Returer av reklamerade produkter sker på samma sätt som det valda fraktalternativet vid beställning.

1. Transportskada

Gäller det transportskada som upptäcks vid uppackning måste du anmäla skadan till oss inom 7 dagar (enligt gällande fraktvillkor hos ombud) efter mottagandet för att den ska kunna behandlas.

2. Kundanpassade beställningar

Vid köp av en produkt som har tillverkats speciellt för dig enligt dina specifika önskemål gäller inte rätten till reklamation. Exempel på detta är om du köper ett matrumsbord i en specifik storlek som tillverkas just för dig. Vid beställning av en specialtillverkad vara kommer vi att kontakta dig för godkännande innan ordern levereras.

3. Om du har ändrat produktens ursprungliga utseende eller funktion

Reklamation  gäller inte om du själv har försökt att åtgärda den ursprungliga skadan eller på annat sätt ändrat i varans utseende. Ett exempel kan vara att du har målat produkten eller slipat den. Kontakta oss innan du gör något själv.


Reservation

Vid eventuell slutförsäljning av vara eller missberäkning av antal lagervaror behåller vi rätten att annullera köpet och återbetala eventuell betalningar gjorda av kunden. Vi meddelar dig om detta via mejl.


Personuppgifter

Du som kund ansvarar för att dina personuppgifter är korrekta och det är kunden som står för eventuella kostnader orsakade av felaktiga uppgifter på beställningen (som t.ex. adress eller kontaktuppgifter). Dina personuppgifter används i huvudsak för att administrera ditt köp (inkluderat även hantering av eventuell retur, reklamations- och garantiärenden samt leverans) och för att vi ska kunna förse dig med relevant service eller annan kunduppföljning samt för att analysera ditt beteende för att förse dig med riktade och relevanta marknadsföringserbjudanden (s.k. profilering), produktinformation samt till marknads- och kundanalyser, affärs- och metodutveckling och statistik. De rättsliga grunden för vår behandling är: fullgörande av avtal, rättslig förpliktelse eller berättigat intresse.


Bolagsinformation

Homezan AB
Org nr: 556808-8628

Leverans- och returadress: Almviksvägen 41, 218 45 Vintrie